top of page
  • Writer's pictureBulgarianFestAssociation

"Съвременно британско изкуство" в Градската художествена галерия

Updated: Jul 11, 2019

Провокиращи въображението оригинали на Деймиън Хърст, Питър Блейк, Брайън

Ино и Марк Куин за пръв път във Варна.


Огромна изненада за познавачите на съвременното изкуство във Варна е изложбата, чието откриване беше на 4 юли в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“. За пръв път те имат възможност да видят в морския град оригинали на художници, които са сред най-популярните имена на поп арта, провокатори, които определят тенденции и чиито работи са сред най-търсените на пазара на изкуство по света.

Колекцията на бостънската организация „Американска фондация за България“ представя четирима автори от различни поколения, които са се наложили преди появата на The Connor Brothers, и са допринесли за утвърждаването на престижа на поп-арта, постмодерната живопис и графиката в Обединеното кралство. Това са живописецът и колажист, постоянно променящият се сър Питър Блейк, теоретикът, шок-концептуалист и натурфилософ Деймиън Хърст, естетът провокатор Марк Куин и основоположникът на „амбиентния жанр“ Брайън Ино, носител на титлата Royal Designer for Industry на Кралската академия на Великобритания.

В колекцията са селектирани 27 оригинални произведения на съвременното британско изкуство, в които са използвани графични техники, смесени дигитални и живописни техники. Изложбата ще остане в залите на ГХГ – Варна до 4 август.


Кадър от откриването на 4 юли на "Съвременно британско изкуство".

Артистите в изложбата:

ДЕЙМИЪН ХЪРСТ

Деймиън Хърст е роден в Бристол, Англия през 1965 год. Той е част от групата „Млади британски художници“ („Young British Artists“), която се консолидира като културен и медиен феномен благодарение на серия от изложби, първата от които е организирана от Деймиън Хърст през 1988 г. в пустеещи складове в Южен Лондон. По онова време Хърст все още е студент. За прочутите „Точки“ („The spot paintings“) на Хърст, които виждаме сега във Варна, е писано много – определяни са като негова запазена марка, най-разпознаваем визуален код и сюжет, който съпровожда автора си още от най-ранния успех в кариерата му. Повече от две десетилетия, художникът създава по около шейсет различни творби годишно, в които варират размерите на точките, разположението, формите на групите и самите формати на произведенията.

Картините с точки изразяват огромното пристрастие на Хърст към чистите цветове, желанието му да се концентрира в цвета и да избегне експресията, да се подчини на математиката, да машинизира рисуването. През 1999 г. художникът се обръща назад и определя момента на появата на „точковите кратини“ като поврат в своето развитие. „Винаги съм бил колорист“, казва Деймиън Хърст, „и цветните точки ми дадоха това, което търсех.“

БРАЙЪН ИНО

Брайън Ино е роден в Мелтън, Съфолк в Англия през 1948 г. Успоредно с легендарната си музикална кариера (създаването на групата Roxy Music, сътрудничеството с Дейвид Бауи, U2 и Лучано Павароти и др.) Брайън Ино не престава да експериментира и във визуалните изкуства. Той създава „видео живопис“ и работи със светлинни инсталации. „Обичам да размесвам границите“, казва британският композитор и визуален артист и не се отказва от този подход вече дълги десетилетия.

Работите на Ино често изповядват една „естетика на личностна капитулация и медитация в духа на Дюшан, с едно безразличие, което съпровожда процеса на откъсване на Аза от логиката и разсъжденията; тих триумф на липсата на събития/сътресения.“ (Рой Аскот). През 2016 г. Ино открива изложба в Лондон и успоредно с нея публикува своя 25-и студиен албум, „Корабът“. Темите в него са свързани с илюзията за триумф на технологиите и илюзията за контрол на човека върху глобалните процеси: войната, социалните, природните и финансови кризи. В своите визуални творби от 2016 г., Ино използва средства, близки до абстрактните звуци в музиката на „Кораба“. Продължение на тази линия са работите от 2017 г., които виждаме в изложбата във Варна: „Urmia“, „Khanka“, „Aral“, „Taymyr“, офорти върху хартия Velin d’Arches.

СЪР ПИТЪР ТОМАС БЛЕЙК

Сър Питър Блейк е роден на 25 юни 1932 г. Той става звезда с обложката, която прави за албума на Beatles „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“. Тя го превръща в икона на поп арта и остава и досега най-известната му работа. Другите му най-популярни произведения са обложката на сингъла на Band Aid "Do They Know It's Christmas?" и плаката на грандиозния концерт Live Aid.


Централен за неговите картини е интересът му към образите от популярната култура. В края на 50-те години Блейк става един от най-известните британски поп артисти. Неговите картини от това време включват изображения от реклами и развлечения в музикалната зала, често колажирани.

За заслугите си към изкуството през 2002 г. Питър Блейк е посветен в рицарско звание.

МАРК КУИН

Марк Куин е роден на 8 януари 1964 г. Един от най-известните британски визуални артисти, той работи в областта на скулптурата, инсталацията и живописта. Авангардистът добива световна известност със скулптурния си автопортрет Self от 1991 г., за който използва 4,5 литра от собствената си кръв. Сред най-известните му произведения са скулптурата на супермодела Кейт Мос в йога поза, 15-тонната мраморна статуя на бременна жена инвалид Алисън Лапер, експонирана върху четвъртата колона в центъра на площад "Трафалгар", както и инсталацията от замръзнали цветя, които никога не се променят или увяхват.

Куин работи с различни материали - мрамор, олово и злато, експериментира и с лед, кръв или стъкло, цветя и растения, замразени в силиций. Привлечен е от човешкото око, в проекта „Ирис“ прави серия мащабни, изпълнени в духа на фотореализма, снимки на човешки очи. Става част от движението т. нар. "млади британски художници", въпреки че не е участвал в изложбата Freeze през 1988 г.

Изложбите на Марк Куин винаги се превръщат в сензация и могат да се видят във водещите музеи и галерии по света.

КОНЪР БРАДЪРС (THE CONNOR BROTHERS)

Творческият тандем Майк Снели и Джеймс Голдинг - The Connor Brothers - e сред водещите имена в съвременното британско изобразително изкуство. Братята Конър се вдъхновяват от стила на кориците на някогашните любовни романи със задължителен хепиенд и го преработват с ирония, „коментирайки“ в творбите си нереалистичните очаквания към любовните връзки, обсесиите на модерното консуматорско общество, обсебено от култа към парите, известността, външната красота, секса.

Артистичното дуо се налага в световен мащаб със сатиричната си интерпретация на старите романтични рисунки и циничния възглед за днешната култура. Те излизат на арт сцената, представяйки се в началото за близнаци от САЩ – Франклин и Брендън, възпитани в общността на псевдохристиянски култ в Америка, наречен „Семейството“, чийто лидер Дейвид Берг проповядвал и практикувал фанатична и извратена форма на християнството. На 16 години те били избягали в Ню Йорк и започнали да създават заедно творбите си, напомнящи за комиксите и попарта.

През октомври 2014 г. творците признават, че тази история е пълна мистификация и зад артистичния псевдоним Конър Брадърс всъщност стоят арт дилърите Майк Снели и Джеймс Голдинг. Разкриването на тяхната самоличност води до още по голям ръст в продажбите и техните произведения се продават не по-зле от тези на легенди като Банкси и Деймиън Хърст в търговете за изкуство на „Кристис“ и „Бонамс“.


* * *


Материалът е изготвен на база на информация, подадена от пресцентъра на Международен музикален фестивал Варненско лято.

bottom of page