top of page
  • Writer's pictureBulgarianFestAssociation

Последният ден на A to JazZ 2019 обещава музикално приключение през идеи, цветове, култури

На 7 юли на джаз фестивала ще се случи гмуркане в дълбоки води.




DIMITAR KARAMFILOV'S ECOLOGY


18:00

Вече повече от 10 години той не спира да очарова почитателите на джаза като най-активния български басист, с брилянтен изпълнителски и имповизаторски талант. След толкова много колаборации с музиканти от цял свят, един от най-популярните български контрабасисти – Димитър Карамфилов се изявява като композитор и лидер в първия си авторски албум "Екология", който излезе в края на 2018 г. Емоционално наситен, музикално плътен и разнообразен в изразните си средства, дебютният албум "Екология" е задължително попълнение в колекцията на всеки меломан.

За концерта на сцената на A to JazZ, Карамфилов е поканил Христо Йоцов – барабани и перкусии, Арнау Гарофе – тенор саксофон, Александър Логозаров – китара, Михаил Йосифов – тромпет. От Германия пристига и Константин Костов – пиано. Специален гост както в албума така и на концерта ще бъде и изящната джаз певица Марина Господинова. "Това са все точните хора, с които знам, че музиката ми ще звучи страхотно", разказва Димитър.


MEY FEAT. JCAT


19:00

Групата MEY feat. JCAT е създадена през 2015 година, малко след запознанството на басиста Тома Кордогли и Маги Алексиева. Тома кани на пианото Жан-Шарл Батистела, а на барабани - Александър Готие. Началото на съвместната им работа започва с албумите "Suga Top" и "JOY" – албуми, които Мей записва с американския барабанист Пуджи Бел (Chaka Khan, Al Jerreau, Marcus Miller, Erykah Badu) и представя на живо с френско-българската група MEY feat. JCAT, на фестивали като Nice Jazz Festival Off, подгряване на Kenny Garrett, Eric Legnini, Krystel Warren), като групата преаранжира албума за свирене на живо и така намира свой собствен музикален стил, който я води до създаването на нов албум.



През ноември 2018 година MEY feat. JCAT издават първият си албум "Love And Receive". Той има джазово звучене, преплетено с поп и соул мотиви. Композициите са дело на музикантите от групата, а текстовете - на певицата Маги Алексиева - Мей. За композицията " Vocalise" , групата решава да покани специален гост - музикант, в лицето на изключителния български саксофонист Димитър Льолев. През 2019 година, групата представя "Love and Receive" в България и чужбина.




RITMOS NEGROS

20:00

Ритмос Негрос базират музиката си на афро-перуанската традиция, песни от перуанския репертоар, както и авторски композиции. В центъра на събитията е талантливият музикант Пиеро Епифания, Перу (кахон и глас), придружен от Симеон Леонидов на китара, вокали и перкусия, Борис Таслев на баса и Арнау Гарофе от Испания, чиито лирични саксофон и кларинет допълват идеално музикалната палитра на квартета.


Музиката на Ритмос Негрос е базирана върху афро-перуански ритмики: фестехо (festejo) – чистосърдечен и весел танцувален ритъм - ландó (landó) – рефлективен ритъм, подобен по смисъл на блуса, и Перуанския валс. "Всички тези ритмики по принцип са танцувални," казва Пиеро, "и за това е много интересно как българските и европейските публики като цяло реагират на тях... хората не се движат толкова, просто поглъщат музиката...някои от тях със затворени очи."



От културна гледна точна, не изглежда да има толкова прилики между Перу и България, но Пиеро твърди че в страни като тези, със "стари корени" и "древни култури", хората винаги имат какво да разкажат. И разбира се, няма по-добър начин една история да бъде разказана, освен чрез езика на музиката.

Бандата ще забие на A to JazZ Festival само седмица след участието си в емблематичния фестивал Гластънбъри.


"Даваме си сметка че с Ритмос Негрос ние разучаваме музикалната традиция на далечна страна, каквато е Перу и се опитваме да бъдем възможно най-автентични, да сме близо до корените," казва Борис. "Дори и когато смесваме жанрове...правим го по много фин


начиин." "В крайна сметка, важно е пътешествието и опознаването на музикалната култура, и в лицето на Пиеро си имаме един опитен капитан който ни помага да навигираме тези дълбоки води," добавя Симеон. "И разбира се, Магарето!" Магарето?! "Говорим за този странен инструмент – кихада (quijada) – което всъщност е една магарешка челюстна кост използвана като перкусионен инструмент в Перуанската музика; издаващ силно специфичен звук. "Винаги като извадим Магарето, реакцията на хората е уникална!", смеят се всички.


JACOB COLLIER

21:00

Нарастващата серия от видео клипове на Джейкъб Колиър в YouTube са първото нещо, благодарение на което той се превърна в звезда, и което привлече вниманието на Куинси Джоунс. В албума "In My Room" от 2016 г., който спечели и награди "Грами", и награда на "Jazz FM", Колиър пя, свири и издаде напълно самостоятелно. А всичко това той направи в детската си стая. "In My Room" доведе до сътрудничество с Хърби Хенкок и Ханс Цимер, изпълнения с подкрепата на Фарел, участие в "TED", в "BBC Prom" и много други. След извършването на този удивителен гамбит, той решава, че иска да отправи поглед към световната сцена и да допусне музиката и музикантите, които са му повлияли, да вземат участие в голяма част от песните, които той пише.


На 01.01.2018 г., Джейкъб се събужда в Лондон и се захваща с тежка задача, а именно композиране на оркестрова музика за първи път, давайки си едва четири седмици за да завърши целия албум преди полета си за Холандия, където да запише песните с "Metropole Orkest". Това е едва първият ден и началото на работата за предстоящата година, изпълнена с нови музикални приключения за британския певец, мулти-инструменталист и продуцент - вундеркинд

– зората на дълбок период на музикален диалог и откритие, което сега е в състояние да заслепи света.

Онази сутрин, Колиър започва да прави "Djesse", албум състоящ се от четири цикъла, съставени изцяло през 2018 г. с приноса на световни звезди, провокирали музикалното му вдъхновение. Това е един от най-смелите звукозаписни проекти, появили се това десетилетие от някого, който вече е затвърдил себе си като един от най-смелите и наелектризиращи музикални умове. "Винаги съм бил голям привърженик на това да се гмурна в най-дълбоките води относно нещо, което не разбирам особено, и да направя нещото да се случи. Впечатляващо е да видиш колко често, когато се впуснеш в "нещото" и направиш необходимото, се случва нещо магическо."


По време на работата си, Колиър пътува от Лос Анжелис до Ню Йорк, от Токио до Казабланка, от Нашвил до Аби Роуд, с преносим вариант на домашното си студио. Документирайки година от живота на Колиър и на музикалната му любов, "Djesse" е значимо свидетелство за творческо изследване и сътрудничество.


"Бъди в движение / остани неизречен", пее той отново и отново. "Ако съм разбит / пази ме отворен". Носещи се балади, класически красоти, електронни "R&B" мелодии, както и кавър на "All Night Long", които се люлеят от Южна Америка до Южните щати, събрани в седем минути, които препускат през


миналото за миг. И това е само началото. В следващите издания, се появяват и различни структури, теми и звуци, които ще бъдат изследвани също толкова удивително. Джейкъб си представял "Djesse" като голямо пътуване през времето и пространството.


"Аз се отнасям към това като към голям пъзел. Парче по парче, всичко се събира заедно", казва той. "Идея като тази не може да се осъществи без вманиачаване дори по време на всеки един самолетен полет, всеки ден, всяка нощ, оставащ буден, за да измислиш как всичко това да се напасва. Вместо просто четири стени, този път стените на стаята ми са планетата Земя. Имах възможността да повикам много стаи в моята стая."



* * *


Материалът е изготвен на база на информация от официалния сайт на фестивала atojazz.bg.

bottom of page