Интервю на Радостина Узунова, изпълнителен директор на Българската фестивална асоциация с ВЛАДИМИР БОШНАКОВ, артистичен директор на фестивала „Сцена на вековете“ във Велико Търново.
Каква е историята на фестивала?
Фестивалът съществува от 37 години. В началото на 80 те години на 20 в. Търновският музикално-драматичен театър съвместно с операта в Стара Загора и след това със Софийска опера започват да правят много големи исторически продукции. Там са направени операта „Цар Калоян“ на Панчо Владигеров и „Ивайло“ на Марин Големинов. През годините търпи своите трансформации, но запазва първоначалната си идея – да радва почитателите на класическата и по-специално на оперната музика, които могат в натуралната обстановка на крепостта Царевец, под открито небе, да се насладят на тези исторически класически български оперни заглавия.
Откога сте артистичен директор на Сцена на вековете?
Артистичен директор съм в последните 7 години, когато малко се промени формата на фестивала. През последните години се превърна в Лятна сцена на българските оперни театри и поле за изява имат всички културни институти в България, които се занимават с класическа музика, да представят своята най-нова продукция. Аз имам задължението да съм в час с това, което се случва в оперните театри и оркестрите в България, за да мога да подбера наистина най-интересното и най-доброто, което те представят в своите градове и да бъдат поканени на лятната сцена на Царевец.
Общината на Велико Търново явно вижда потенциал в тази открита сцена.
Общината във Велико Търново е основен организатор. Тук е мястото на благодаря на кмета г-н Панов, който стои изцяло зад фестивала и зад мен като артистичен директор. Дал ми е пълна свобода и ми има пълно доверие. Ние имаме амбиция този фестивал да стане международен и да каним първоначално нашите близки съседи от балканските оперни театри, а защо не и европейските да гостуват на Сцена на вековете.
Каква е равносметка на фестивала през 2022 г.?
Фестивалът през 2022 се проведе в рамките на периода 9 юли – 10 септември. Седмото издание беше открито с балета „Сънят на Пилат“ по музика на Стефан Димитров и представен от балетната трупа на Старозагорската опера . Нов български балет не беше писан от „Козият рог“ на Красимир Кюркчийски. Още на следващата седмица балетът на Държавна опера, Пловдив представи „Анна Каренина“ по хореография на Лео Муич. Пловдивската опера закри фестивала с „Мария от Буенос Айрес“. В Летния сезон на българските оперни театри “Сцена на вековете“, както вече го наричаме, се представиха още операта в Русе с „Ернани“ , музикално-драматичния театър във Велико Търново с „Амадеус“ по Питър Шафър, Държавна опера, Варна с последното си премиерно заглавие „Ромео и Жулиета“ на Гуно. Имахме и международно участие на Камерния оркестър на двореца Шонбрун във Виена с концерта „Нощ под звездите“ и тъй като билетите се изчерпиха, пуснахме и втора дата. Този сезон беше един от най-силните на Сцена на вековете във Велико Търново.
По какъв начин обогатявате и разширявате формата на „Сцена на вековете“?
Освен основната програма, която е с оперни и симфонични заглавия на Царевец, имаме и съпътстваща програма, която се осъществява в Летния театър в центъра на град Велико Търново. Там се състоя и концерта на цигуларя Веско Ешкенази и Плевенската филхармония „В света на музиката“. Оперната прима Красимира Стоянова, която е родом от Велико Търново, направи майсторски клас, като през 2023 се надяваме да го повтори и дори да направим концерт с нея. От две години направихме нов съпътстващ формат „Сцена на вековете с поглед към бъдещето“. Нов форум, в който се предоставя възможност на младежки и детски формации да представят своята продукция. От деца за деца. Наши гости бяха „Бонбон“ с „Алиса в огледалния свят“, детският балет „Класика“ от Велико Търново с „Копелия“. Това са празници на децата занимаващи се с култура и изкуство, защото те имат възможност да се изявят за първи път на огромна сцена.
Кои линии са запазени от началото на фестивала и се следват до днес?
Представянето на исторически оперни заглавия. Даже мога да открехна леко завесата на 8-то издание на Сцена на вековете през 2023 г. Задно с Държавна опера - Русе ще бъде поставена операта на Парашкев Хаджиев „Лето 893-то“. През 2023 г. се навършват 1230 години от покръстването на България и това историческо заглавие ще се впише прекрасно на Царевец. Моята идея е да приобщим всички оперни трупи, всички културни институти в България да работят заедно и в една посока, имам за цел да обединим усилията на няколко оперни театъра и да направим съвместни суперпродукции. „Цар Калоян“ е една от целите, която съм си поставил. Ще намерим време и място три или четири оперни театъра да направим една впечатляваща продукция. Атмосферата на Царевец е прекрасна, посещават ни освен жителите на Велико Търново, така и много български и чуждестранни туристи. Всяка една фестивална вечер завършва с аудио-визуалния спектакъл „Звук и светлина“, подарен от Общината за публиката. Един европейски празник за любителите на класическата музика.
Владимир Бошнаков е завършил музикалното училище „Панайот Пипков” в родния си град Плевен и през 1995 г. се дипломира като магистър по хорово дирижиране и кларинет в Национална музикална академия „Панчо Владигеров” – София. Специализирал е оперно-симфонично дирижиране в класа на проф. Васил Казанджиев. през 1996 г. дебютира като диригент на сцената на Плевенска филхармония със солист проф. Петко Радев. Дирижира филхармониите в Плевен, Пловдив, Шумен, Видин, камерният оркестър в Добрич, оперите във Варна, Русе, Стара Загора, Бургас, Благоевград. Бил е главен диригент на Музикално-Драматичен театър „К. Кисимов” Велико Търново (2005-2010) и на Плевенска Филхармония (2011-2012). От 2013 г. е диригент в Държавна опера – Русе, а от 2018 – и в Държавна опера-Стара Загора. От 7 години е Артистичен директор на „Сцена на вековете“ на Царевец.
Comentários